VT26 K Veľkému Bielemu plesu z Tatranských Matliarov

Tatranské Matliare - Chata pri Zelenom plese - Veľké Biele pleso - Tatranské Matliare

10 Naj | Turistické ciele | Horské chaty | Mestá a obce
Mapy | Mapa | Doprava | Fotogaléria | Voľný čas | Popis
  Chodníky a cyklotrasy | TANAP | Webkamery | Výlety do okolia
Turistické cieleMestá a obceMapa

Poloha: Vysoké Tatry - východná časť.
    Východiskový bod: Tatranské Matliare, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Tatranské Matliare, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Tatranské Matliare - Pod Šalviovým prameňom 1h 00" - Šalviový prameň 0h 30" - Kovalčíkova poľana 0h 15" - Chata pri Zelenom plese 1h 45" - Veľké Biele pleso 0h 30" - Šalviový prameň 1h 30" - Pod Šalviovým prameňom 0h 30" - Tatranské Matliare 1h 00"

Spolu: 6 hodín 45 minút
    Prevýšenie: 736 m
    Mapa: Vysoké Tatry, mierka 1 : 50 000 (list 113), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Vysoké Tatry - Severný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná celodenná vysokohorská túra s malým prevýšením. Vedie po kvalitných a dobre značkovaných turistických chodníkoch, preto je orientácia jednoduchá. Možnosť oddychu, občerstvenia alebo núdzového úkrytu ponúka Chata pri Zelenom plese.

Základná trasa: Od autobusovej zastávky v osade Tatranské Matliare (885 m) sa vydáme po asfaltovej ceste k okraju lesa. Povedú nás modré turistické značky (2911). V lese sa pri Loischovom prameni k lesnej ceste zľava pripája žltá značka prichádzajúca od hotelov Metalurg a Hutník.
    Cesta smeruje do doliny Kežmarskej Bielej vody. V mieste jej zúženia sa modrá trasa stretáva so žltou značkou (8861), ktorú využívajú turisti začínajúci pri autobusovej zastávke Biela voda. Od rázcestia Pod Šalviovým prameňom (1060 m) vedie modrá a žltá značka spolu, avšak na rázcestí pri Šalviovom prameni (1200 m) sa trasy rozdeľujú.
    My pokračujeme vľavo po trase označenej žltými turistickými značkami (8861). Hneď za prameňom odbočíme na most cez Kežmarskú Bielu vodu. Lesná cesta sa rozdeľuje od potoka a smeruje k rázcestiu na Kovalčíkovej poľane (1240 m), kde odbočuje doľava krátke prepojenie na modrú značku spájajúcu Skalnaté pleso s medzistanicou Štart oblúkom poza Malú Svišťovku (pozri trasa VT21).
    My však pokračujeme po žltej značke a za poľanou opäť vstúpime do lesa. Kamenistá cesta sa ohýna do doliny Zeleného plesa. Výstupom do pásma kosodreviny sa pred nami otvoria výhľady do hlbokej ľadovcovej doliny a na štíty v jej závere. Popri Zelenom potoku vystúpime k Chate pri Zelenom plese (1551 m).
    Krátky oddych pred chatou spríjemňuje fantastický výhľad na Zelené pleso, v ktorom sa zrkadlí štíhla Jastrabia veža (2137 m). Od Zeleného plesa pokračujeme severným smerom po červenej značke (0930), ktorá je súčasťou Tatranskej magistrály. Chodník, ktorý od chaty šikmo stúpa po úbočí pod Kozím štítom, ponúka krásne výhľady na takmer 1000 m vysokú severnú stenu Malého Kežmarského štítu (2514 m), ktorá je najvyššia v Tatrách. Magistrála sa končí pri Veľkom Bielom plese (1615 m), kde kedysi stála Kežmarská chata.
    V roku 1974 vyhorela a už ju viac neobnovili. Okrem magistrály sa k rázcestiu pri Veľkom Bielom plese zbiehajú ďalšie tri chodníky. Do cieľa výletu nás privedie modro značkovaný turistický chodník (2911) smerujúci do Doliny Kežmarskej Bielej vody. Po miernom klesaní kosodrevinou sa profil chodníka zostrmuje. Niekoľkými serpentínami prekonáme terénny stupeň a zostúpime do pásma lesa s poľanami. Po modrej značke sa dostaneme na rázcestie pri Šalviovom prameni, odktiaľ sa po trase známej z úvodu túry vrátime do Tatranských Matliarov.

Varianty: Túru môžeme ukončiť v Tatranskej Kotline, ak pri Veľkom Bielom plese odbočíme na zelenú značku (spolu 6h 45").

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy